Dokumenty obowiązujące w placówce

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W PUNKCIE OPIEKI DZIENNEJ „MUZYCZNA AKADEMIA MALUCHA”

Preambuła:

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników placówki – punktu opieki dziennej MAM jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik placówki traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie (psychicznej, słownej, fizycznej). Pracownik placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.

Nadrzędnym celem jest zapewnienie dzieciom harmonijnych warunków rozwoju, wolnych od wszelkich form przemocy, krzywdzenia i zaniedbania. Wszelkie działania podejmowane przez pracowników, wolontariuszy, praktykantów są podporządkowane dobru i bezpieczeństwu dzieci. Niedopuszczalne jest, by pracownik placówki stosował wobec dziecka jakiekolwiek formy przemocy. Niniejszy system ochrony dzieci przed krzywdzeniem określa procedury interwencji, działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci, a w sytuacji gdy do krzywdzenia doszło – określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową i efektywną pomoc dziecku oraz wskazuje odpowiedzialność osób zatrudnionych w POD za bezpieczeństwo dzieci do niego uczęszczających.

Niniejsze Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem zostały opublikowane na stronie internetowej POD www.muzycznaakademia.pl są szeroko promowane wśród całego personelu, rodziców i dzieci. Poszczególne grupy małoletnich są z poniższymi Standardami zapoznawane w sposób przyjazny poprzez prowadzone działania edukacyjne.

 

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki

 

  • 1

Rekrutacja personelu placówki

  1. Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z opieką, wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, obserwacją rozwoju i zdrowia małoletnich placówka jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
  2. Kandydat przedkłada pracodawcy informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  3. Kandydat posiadający obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkłada pracodawcy informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
  4. Kandydat składa pracodawcy oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwał w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
  5. Jeżeli prawo państwa, o którym mowa w ust. 3 lub 4, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.
  6. W przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa w ust. 3-5, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, kandydat składa pracodawcy oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
  7. Oświadczenia, o których mowa w ust. 4 i 6, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: “Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  8. Personel placówki traktuje dziecko małoletnie z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. 
  9. Personel działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji. 
  10. Niedopuszczalne jest podejmowanie jakichkolwiek czynności niedozwolonych określonych w niniejszej procedurze, w jakiejkolwiek formie.  
  11. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, wolontariuszy i praktykantów.
  • 2

Zasady komunikacji

Zasady komunikacji z małoletnimi:

  1. Udzielaj odpowiedzi adekwatnych do wieku małoletniego i danej sytuacji;
  2. W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.
  3. Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka;
  4. Nie jest dopuszczalne podnoszenie głosu na małoletniego w sytuacji innej niż wynikająca z zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego lub innych dzieci;
  5. Pamiętaj, że wizerunek małoletniego podlega ochronie jako dobro osobiste;
  6. Szanuj prawo dziecka do prywatności;
  7. Rozmowa z dzieckiem na osobności powinna być przeprowadzona w sposób nie budzący wątpliwości co do jej charakteru.
  8. Dopuszczalną formą komunikacji z rodzicami lub opiekunami małoletnich są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
  9. Niedozwolone są przemocowe formy komunikacji stosowane przez rodzica do swojego lub innego dziecka. 
  • 3

Zachowania niedozwolone wobec małoletnich

  1. Nie wolno ci ujawniać danych osobowych małoletniego za wyjątkiem sytuacji przewidzianych w przepisach odrębnych;
  2. Nie jest dopuszczalne ujawnianie danych wrażliwych dotyczących małoletniego, wyszczególnionych w art. 9 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. UE.L.  z 2016 r. Nr 119, poz. 1), obejmujących pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych oraz przetwarzania danych genetycznych, danych biometrycznych w celu jednoznacznego zidentyfikowania osoby fizycznej lub danych dotyczących zdrowia, seksualności lub orientacji seksualnej tej osoby;
  3. Zachowania niedozwolone obejmują używanie wulgarnych słów, gestów oraz żartów, czynienie uwag, które stanowią, lub mogą być odebrane jako nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej;
  4. W sytuacjach wymagających wykonania przez personel placówki czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec małoletniego unikać należy innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z małoletnim, w szczególności w przypadku udzielania pomocy małoletniemu w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety.
  5. Niedozwolone jest wykorzystywanie relacji wynikającej z władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
  6. Nie jest dozwolone utrwalanie wizerunku dziecka dla celów prywatnych poprzez filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie. Zakaz ten obejmuje także umożliwienia utrwalenia wizerunków małoletnich osobom trzecim. Wyjątkiem jest utrwalanie wizerunku na potrzeby placówki, na podstawie zgody udzielonej przez rodziców/prawnych opiekunów.
  7. Nie jest dozwolone proponowanie dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używanie ich w obecności małoletnich;
  8. Nie jest dozwolone utrzymywanie kontaktów towarzyskich z małoletnimi uczęszczającymi do placówki za pośrednictwem szeroko rozumianych sieci komputerowych.
  9. Nie jest dozwolone dotykanie dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
  • 4

Podejmowanie interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

Zgodnie z art. 304 § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1375 ze zm.) instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub Policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa.

 

  • 5

Sygnały świadczące o krzywdzeniu małoletniego

Pracownicy placówki zwracają szczególną uwagę na występowanie w zachowaniu małoletniego sygnałów świadczących o krzywdzeniu, w szczególności o możliwości popełnienia przestępstwa wskazanego w § 2. Uwagę pracownika powinny zwrócić przykładowo następujące zachowania:

 

  1. Dziecko ma widoczne obrażenia ciała;
  2. Podawane przez dziecko wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne. Dziecko często je zmienia;
  3. Dziecko nadmiernie zakrywa ciało, niestosownie do sytuacji, jest ubierane nadmiernie, niestosownie do pogody;
  4. Dziecko opowiada o niepokojących sytuacjach świadczących o krzywdzeniu;
  5. Dziecko boi się rodzica lub opiekuna; 
  6. Dziecko boi się powrotu do domu;
  7. Dziecko jest bierne, wycofane, uległe, przestraszone;
  8. Dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.;
  9. Dziecko jest zaniedbywane, przychodzi nieumyte, brudne, głodne, nagminnie chore itp.;
  10. Dziecko moczy się bez powodu lub w konkretnych sytuacjach czy też na widok określonych osób.
  • 6

Składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego

 

  1. W przypadku uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego, pracownik ma obowiązek: 
  2. wezwać pogotowie, jeżeli wystąpiło poważne uszkodzenie ciała, lub skonsultować się z dyerektorem, jeżeli uszkodzenie nie wymaga natychmiastowej interwencji pogotowia;
  3. poinformować o zdarzeniu, lub swoich podejrzeniach co do krzywdzenia małoletniego dyrektora placówki;
  4. sporządzić notatkę służbową opisującą zdarzenie, w szczególności przyczynę wystąpienia podejrzenia o krzywdzeniu małoletniego. 

 

  1. W przypadku, gdy zachodzi podejrzenie popełnienia wobec małoletniego przestępstwa:
  2. dyrektor placówki składa zawiadomienie na do prokuratury, realizując obowiązek wynikający z art. 304 § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2022 r., poz. 1375 ze zm.);
  3. dyrektor zawiadamia sąd opiekuńczy w przypadku, gdy zachodzi podejrzenie krzywdzenia małoletniego;
  4. dyrektor podejmuje niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa, o ile miało ono miejsce na terenie placówki.

 

  • 7

Zasady przeglądu i aktualizacji standardów ochrony małoletnich oraz sposoby dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

  1. Przegląd standardów ochrony małoletnich, obowiązujących w placówce, polega na ustaleniu spełniania przez standardy wymogów przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz zapewniania małoletniemu ochrony przed krzywdzeniem.
  2. Przeglądu standardów ochrony małoletnich, obowiązujących w placówce, dokonuje dyrektor placówki, osoba przez niego upoważniona, lub osoby kontrolujące właściwe wykonanie zadania z urzędów, którym podlega placówka.
  3. Standardy ochrony małoletnich podlegają przeglądowi minimum raz na dwa lata, w terminie ustalonym przez dyrektora placówki.
  4. Standardy ochrony małoletnich podlegają przeglądowi każdorazowo w razie ujawnienia krzywdzenia małoletniego lub przestępstwa na szkodę małoletniego.
  5. Standardy ochrony małoletnich podlegają przeglądowi każdorazowo w przypadku nowelizacji następujących aktów prawnych:
  1. ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1304 ze zm.);
  2. ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1359 ze zm.);
  3. ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1138 ze zm.), w części określonej w Rozdziale XXV „Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności”’
  4. w zakresie obejmującym treść niniejszych standardów. 
  1. W przypadku, gdy przegląd, o którym mowa w ustępach poprzedzających, wykaże niespełnianie przez standardy ochrony małoletnich wymagań określonych w przepisach prawa powszechnie obowiązującego, lub też standardy nie gwarantują ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, dokonywana jest aktualizacja standardów.
  2. Aktualizacji standardów ochrony małoletnich, obowiązujących w placówce, dokonuje dyrektor placówki samodzielnie, lub korzystając ze wsparcia właściwych urzędów.
  3. W celu aktualizacji standardów dyrektor może powołać zespół roboczy, ustalając jego skład.
  • 8

Przechowywanie dokumentacji zgłoszenia krzywdzenia małoletniego

  1. Każdy ujawniony lub zgłoszony incydent lub zdarzenie zagrażające dobru małoletniego, na temat którego placówka posiada wiedzę, zostaje odnotowany w notatce służbowej, sporządzonej przez dyrektora. 
  2. Notatki o którym mowa przechowywane są przez 2 lata w archiwach POD.

 

  • 9

Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich, zasady przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposoby dokumentowania tej czynności

  1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich jest dyrektor placówki. Dyrektor może upoważnić wyznaczoną przez siebie osobę do przygotowania personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich.
  2. Osoba upoważniona przez dyrektora, o której mowa w ust. 1, musi legitymować się co najmniej 2 letnim doświadczeniem w pracy z osobami małoletnimi. Dodatkowo musi posiadać niezbędną wiedzę pozwalającą na przeprowadzenie szkoleń pracowników placówki., obejmujących następujące zagadnienia:
  3. rozpoznawanie symptomów krzywdzenia małoletnich;
  4. procedury interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia małoletnich
  5. odpowiedzialność prawna pracowników placówki, zobowiązanych do podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia krzywdzenia małoletnich;
  6. stosowanie procedur „Niebieskiej Karty”.
  1. Szkolenia, o których mowa w ust. 2, są organizowane minimum raz na dwa lata, w terminie wskazanym przez dyrektora. 
  2. Osoba, o której mowa w ust. 1, zapoznaje pracowników ze standardami ochrony małoletnich oraz odbiera od każdego zatrudnionego pracownika oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich, obowiązującymi w placówce. 
  3. Pracownicy nowo zatrudnieni w placówce są zapoznawani ze standardami w pierwszym tygodniu pracy i w tym czasie jest od nich odbierane oświadczenie, o którym mowa w ust. 4. 
  4. Osoba, o której mowa w ust. 1 bierze udział w rekrutacyjnej ocenie przygotowania kandydata do pracy z dziećmi małoletnimi. 
  5. Osoba, o której mowa w ust. 1 jest odpowiedzialna za poinformowanie dyrektora o zdarzeniach zagrażających małoletniemu, a w przypadku nieobecności dyrektora za przyjmowanie zgłoszeń o krzywdzeniu małoletniego i udzielenie małoletniemu wsparcia. 
  • 10

Plan wsparcia małoletniego

  1. W razie ujawnienia krzywdzenia małoletniego dyrektor wraz z wybranym przez siebie zespołem opracowuje plan wsparcia małoletniego.
  2. Wsparcie obejmuje przede wszystkim współpracę z instytucjami pomocowymi, Policją i Prokuraturą, jak również objęcie małoletniego pomocą opiekuńczą.
  • 11

Rozpowszechnianie standardów ochrony małoletnich

  1. Obowiązkiem rodziców/opiekunów prawnych jest zaznajomienie się ze standardami i wynikającymi z nich zasadami ochrony małoletnich przed krzywdzeniem
  2. Standardy ochrony małoletnich są dostępne na stronie internetowej placówki.
  3. Na życzenie rodziców/opiekunów prawnych standardy ochrony małoletnich są udostępniane w formie papierowej. Udostępnienie w tej formie jest możliwe jest raz w ciągu roku szkolnego.
  • 12

Zasady bezpiecznego korzystania z sieci

  1. Placówka korzysta z Internetu i programów komputerowych w celach niezbędnych do realizacji zadania.
  2. Oprogramowanie wykorzystywane w placówce jest na bieżąco aktualizowane.
  3. Komputery wykorzystywane w placówce są badane pod kątem obecności treści niebezpiecznych.
  4. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik stara się ustalić kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia oraz usuwa treści niebezpieczne. 

 

Organizacje/ instytucje pomocowe, do których można się zgłosić w sytuacji poszukiwania wsparcia, gdy podejrzewa się krzywdzenie małoletnich:

Ośrodek Pomocy Społecznej Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy, Plac Czerwca 1976 r.1

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, ul. Mazowiecka 12/25

Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, ul. Gen. K. Sosnkowskiego 16

Stowarzyszenie na rzecz wsparcia i rozwoju dziecka i rodziny Simul, ul. Kolorowa 16, m.27

Niebieska Linia, Całodobowa poradnia telefoniczna: 116 – 123 lub 22 – 668 – 70 – 00

Standardy ogłoszono dnia 02.07.2024 r. 

 

PROCEDURY OBOWIĄZUJACE W PUNKCIE OPIEKI DZIENNEJ – STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

MUZYCZNA AKADEMIA MALUCHA EDYTA BECHCIŃSKA

Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ z dnia 19 września 2023 r. w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3.

  1. PROCEDURY I STANDARDY DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA DZIECI:

a) Procedura zapobiegania wypadkom podczas pobytu dzieci w instytucjach opieki, a także rozprzestrzenianiu się chorób wśród dzieci, personelu zatrudnionego w żłobku lub klubie dziecięcym i dziennych opiekunów.

1. Rodzice /Opiekunowie prawni zobowiązani są przyprowadzać do placówki wyłącznie dzieci zdrowe.

2. Dziecka chorego lub podejrzanego o chorobę nie należy przyprowadzać do żłobka. Opiekun ma prawo odmówić przyjęcia do placówki dziecka z objawami infekcji.

3. Dzieci kaszlące, przeziębione, z katarem, temperaturą >37 stopni Celsjusza nie mogą przebywać razem z dziećmi zdrowymi w jednej grupie. Jeżeli wystąpią jakiekolwiek objawy świadczące o rozwoju choroby u dziecka opiekun sprawujący opiekę nad dzieckiem informuje Rodziców o konieczności jak najszybszego odbioru dziecka ze żłobka.

4. Rodzice mają obowiązek informować personel żłobka o każdym zachorowaniu lub innej przyczynie nieobecności dziecka w żłobku.

5. Rodzice w kwestionariuszu przyjęcia dziecka do żłobka mają obowiązek wpisania wszelkich chorób w tym alergii, np. alergii pokarmowych, skórnych.

6. W przypadku podejrzenia choroby zakaźnej u dziecka przebywającego na terenie żłobka opiekun ma obowiązek poinformowania Rodziców/ Opiekunów prawnych o wystąpieniu objawów oraz konieczności odbioru dziecka ze żłobka w najkrótszym możliwym czasie.

7. Rodzic/Opiekun prawny po odbiorze dziecka ze żłobka ma obowiązek niezwłocznie po odbyciu wizyty lekarskiej poinformować żłobek o diagnozie lekarskiej.

8. W przypadku stwierdzenia choroby zakaźnej dyrektor informuje Rodziców pozostałych dzieci uczęszczających do placówki o wystąpieniu zachorowania w grupie.

9. Każde dziecko ma założony Dzienniczek obserwacji, w którym zapisywane są niepokojące objawy chorobowe. Przy odbiorze dziecka opiekun przekazuje rodzicowi informacje o własnych obserwacjach. Rodzic zapoznaje się z nimi oraz składa podpis pod notatką.

10. W przypadku wystąpienia u dziecka choroby zakaźnej (np. rsv. koronawirus, ospa, bostonka, różyczka, rumień zakaźny, choroby skórne- świerzb, liszajec itp.) wychowawcy mają prawo żądać od rodzica, a rodzice są zobowiązani do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego od pediatry lub specjalisty, do którego uczęszczało dziecko w związku z przebytą chorobą, potwierdzającego zakończenie leczenia i dobry stan zdrowia dziecka. 

11. Kontrole lekarskie po zakończonym leczeniu odbywają się przed powrotem dziecka do placówki. Dziecko po zakończonym leczeniu wraca zdrowe, bez objawów świadczących o dalszym trwaniu infekcji.

12. Placówka dba o zachowanie standardów czystości, codziennie przeprowadzane jest mycie i dezynfekcja powierzchni. W przypadku potwierdzenia zachorowania w grupie na wysoce zakaźną infekcję, np. rotawirus, koronawirus przeprowadzane jest ozonowanie.

13. Pracownicy placówki nie podają dziecku ŻADNYCH LEKÓW, wyjątek stanowi adrenalina wydana z przepisu lekarza w przypadku ciężkiej alergii u dziecka. Choroba musi być udokumentowana przez lekarza (nazwa leku, sposób podania, przechowywania). Rodzic pisemnie upoważnia wyznaczoną osobę do podania leku. Podanie owego leku musi być udokumentowane przez upoważnioną do tego osobę.

14. W przypadku wystąpienia chorób zakaźnych i innych wśród dzieci uczęszczających do placówki i/lub personelu placówki należy bezzwłocznie zachować szczególne zasady higieny – myć ręce zgodnie z zasadami wywieszonymi przy umywalkach, dezynfekować ręce przeznaczonym do tego preparatem, który znajduje się w wielu miejscach w placówce (tj. przy wejściu do żłobka, w sali, w łazience/toalecie), używać jednorazowych rękawiczek podczas przebierania dzieci i wykonywania czynności higienicznych. W przypadku osłabionej odporności i dużej liczby chorych dzieci personel żłobka może używać maseczek jednorazowych, które dostępne są w placówce.

15. Pracownicy placówki dbają o własną higienę i starają się unikać możliwości zarażenia się od dzieci. W przypadku nagłego zachorowania, złego samopoczucia pracownik informuje pracodawcę o zaistniałej sytuacji.

b) Procedura postępowania w przypadku nagłego wypadku/Procedura przeciwdziałania wypadkom w punkcie opieki dziennej:

  1. W sytuacji nagłego wypadku na terenie placówki opiekun powinien niezwłocznie zabezpieczyć miejsce wypadku, oraz sprawdzić czy dzieci nie ucierpiały.
  2. W przypadku poszkodowania dziecka należy udzielić mu pierwszej pomocy przedlekarskiej oraz wezwać pomoc lekarską. Do czasu przyjazdu lekarza opiekun/pielęgniarka musi być obecny przy poszkodowanym.
  3. Jeśli opiekun ma w tym czasie zajęcia z dziećmi, prosi o nadzór nad nimi innego opiekuna lub pracownika placówki.
  4. Po udzieleniu poszkodowanemu pierwszej pomocy i zabezpieczeniu miejsca zdarzenia opiekun zobowiązany jest powiadomić Kierownika placówki.
  5. Opiekun sporządza pisemną notatkę ze zdarzenia.
  6. O każdym nagłym wypadku Kierownik lub opiekunka, pod opieką której przebywało dziecko w chwili wypadku, powiadamia rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego wychowanka. Fakt ten powiadamiający dokumentuje wpisem w zeszycie drobnych urazów i wypadków podając datę i godzinę zdarzenia. Notatka zawiera podpis rodzica/opiekuna prawnego poszkodowanego dziecka.
  7. Dzieci w wieku do 3 lat często ulegają urazom, drobnym wypadkom, do których dochodzi w różnych miejscach pobytu dzieci, także w placówce. Zadaniem dorosłych jest więc wyrobienie u dzieci określonych umiejętności i sprawności. Wiek ten to najbardziej właściwy okres do zdobywania umiejętności i przyzwyczajeń, kształtowania odpowiednich nawyków i postaw.
  8. Opiekunka jest zobowiązana do ustalania norm bezpiecznego zachowania dzieci podczas ich pobytu w placówce: otoczyć wszystkie dzieci ciągłą opieką i zapewnić im nadzór, przewidywać, unikać sytuacji i miejsc niebezpiecznych, tworzyć właściwe warunki do bezpiecznego rozwoju dziecka, opracować i wdrażać programy profilaktyczne.
  9. Kierownik placówki czuwa nad przestrzeganiem przepisów BHP przez wszystkich pracowników, a szczególności: pilnuje przestrzegania procedur bezpieczeństwa obowiązujących w placówce, dba o zaopatrzenie placówki w środki opatrunkowe i sprzętu gaśniczego, zapewnia właściwe oświetlenie i jest odpowiedzialny za właściwą nawierzchnię podłóg oraz dba o okresowe kontrole obiektu.
  10. Każdy opiekun przebywający w danej sali dba o zabezpieczanie gniazdek elektrycznych, przewodów elektrycznych oraz nagrzewających się elementów systemu grzewczego. Po zauważeniu niebezpiecznych, wystających, uszkodzonych elementów zabezpiecza je i zgłasza uszkodzenia Kierownikowi placówki.
  11. W razie wypadku powodującego ciężkie uszkodzenia ciała, wypadku zbiorowego bądź śmiertelnego i innych zdarzeń losowych Kierownik lub inny pracownik placówki, który uzyskał wiadomość o wypadku, podejmuje następujące działania: dokonuje ogólnej oceny sytuacji, tj. sprawdza, ilu jest poszkodowanych, jaki jest ich stan i czy występuje dodatkowe niebezpieczeństwo, takie jak np. wybuch gazu, pożar lub inne zagrożenie bezpieczeństwa dzieci, niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, sprowadza fachową pomoc medyczną, w miarę możliwości udziela poszkodowanemu pierwszej pomocy, informuje o wypadku Dyrektora żłobka, wyprowadza dzieci z zagrożonej strefy, jeżeli miejsce może stwarzać zagrożenie dla ich bezpieczeństwa, nie dopuszcza do zatarcia śladów zdarzenia, wstępnie zabezpiecza miejsce wypadku tak, aby wykluczyć dostęp osób niepowołanych, relacjonuje przebieg zdarzenia, jeśli był jego świadkiem, informuje o swoich obserwacjach, uwagach, pierwszych relacjach i reakcjach dzieci oraz poszkodowanego, jeśli takie się pojawiły, sporządza notatkę służbową, w której opisuje przebieg zdarzenia.
  12. W zależności od rodzaju wypadku zawiadamia się niezwłocznie: rodziców (opiekunów) poszkodowanego, pracownika służby BHP, Policję, Państwowy Inspektorat Sanitarny.
  13. O wypadkach zawiadamia Dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik placówki.
  14. Niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o wypadku Kierownik żłobka jest zobowiązany powołać zespół powypadkowy, którego zadaniem jest przeprowadzenie postępowania powypadkowego i sporządzenie dokumentacji wypadku. Przed rozpoczęciem pracy zespołu powypadkowego dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik zabezpiecza miejsce wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie osób niepowołanych.
  15. Zespół powypadkowy wykonuje następujące czynności: przeprowadza postępowanie powypadkowe, sporządza dokumentację powypadkową, w tym protokół powypadkowy.
  16. W skład zespołu wchodzi: Kierownik żłobka, pracownik żłobka, powołany przez Kierownika (ilość osób zespołu jest zależna od wypadku). W pracach zespołu może uczestniczyć przedstawiciel rodziców. Z zespołu wybiera się Przewodniczącego Zespołu Powypadkowego.
  17. Zadania zespołu powypadkowego: zbadać przyczyny i okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku. Wysłuchać wyjaśnień poszkodowanego i wszystkich świadków wypadku. Zasięgnąć opinii lekarza lub innych osób, jeśli zachodzi taka potrzeba (np. odpowiednich specjalistów, gdy doszło do ulotnienia się gazu, zalania z pękniętej rury, zatrucia pokarmowego). Sporządzić protokół powypadkowy.
  18. Zadania Przewodniczącego Zespołu Powypadkowego: kierować pracą zespołu powypadkowego, zajmować decydujące stanowisko w kwestiach spornych wynikłych podczas prac zespołu, powiadomić osoby reprezentujące poszkodowane dziecko o przysługujących im prawach w toku postępowania powypadkowego, dopilnować poprawności sporządzanej dokumentacji powypadkowej, umożliwić członkom zespołu przedstawienie zdań odrębnych i zamieszczenie ich w protokole powypadkowym, dopilnować właściwego i terminowego sporządzenia protokołu powypadkowego (nie później niż w ciągu 14 dni od daty uzyskania zawiadomienia o wypadku), dopilnować, aby protokół powypadkowy został podpisany przez wszystkich do tego zobowiązanych, w tym Kierownika żłobka, dopilnować, aby z protokołem zostali zapoznani rodzice/opiekunowie prawni poszkodowanego dziecka, dopilnować, aby protokół powypadkowy został przekazany upoważnionym do tego organom.
  19. Z treścią protokołu powypadkowego i innymi materiałami postępowania powypadkowego zaznajamia się rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego małoletniego.
  20. Protokół powypadkowy podpisują członkowie zespołu oraz Kierownik.
  21. Obowiązki Kierownik w razie wypadku: zapewnić natychmiastową pomoc lekarską i opiekę dziecku, które uległo wypadkowi. Powiadomić o wypadku na terenie żłobka lub podczas zajęć organizowanych poza jego terenem: rodziców poszkodowanego dziecka: przy wypadkach cięższych – poinformowanie, że zostało wezwane pogotowie, bez konsultacji z rodzicami; przy wypadkach lekkich – ustalenie z rodzicem potrzeby wezwania pogotowia oraz wcześniejszego przyjścia rodzica do żłobka, organ prowadzący, Policję jeśli wypadek był śmiertelny, ciężki lub zbiorowy, Państwowego Inspektora Sanitarnego, jeśli jest podejrzenie zatrucia .Zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie osób niepowołanych do czasu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. Podjąć decyzję o naruszeniu miejsca wypadku, jeśli wymaga tego konieczność ratowania osób lub możliwość zapobieżenia grożącemu niebezpieczeństwu. Powołać zespół powypadkowy. Wyznaczyć Przewodniczącego Zespołu Powypadkowego. Zbadać okoliczności i przyczyny wypadku. Sporządzić dokumentację powypadkową. Podpisać protokół powypadkowy. Zapoznać z protokołem powypadkowym rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego dziecka. Doręczyć protokół powypadkowy właściwym organom (jeśli jest wymagany). Omówić z pracownikami placówki przyczyny zaistniałego wypadku i podjąć działania zapobiegawcze.

c) Procedura dotycząca bezpiecznego przebywania dzieci w placówce/ sali żłobkowej:

  1. Pracownik po przyjściu do pracy ma obowiązek sprawdzić czy warunki na sali pobytu dzieci nie zagrażają ich bezpieczeństwu (sprzęt grający, zabezpieczenia kontaktów, zabezpieczenie ostrych krawędzi, sprawdzenie stanu zabawek, wykluczenie z sali małych, łatwych do połknięcia przedmiotów itd.)
  2. Przed przyjęciem dzieci opiekun powinien zadbać o wywietrzenie pomieszczeń (co najmniej raz na godzinę) oraz zapewnić odpowiednią temperaturę na sali.
  3. W przypadku gdy sala zajęć nie spełnia warunków bezpieczeństwa pracownik zgłasza to Kierownikowi żłobka oraz zapewnia opiekę w innym bezpiecznym pomieszczeniu.
  4. Opiekun opuszczając salę powinien zgłosić chęć wyjścia drugiemu opiekunowi.
  5. Opiekun czuwa nad bezpiecznym prowadzeniem zajęć, dba o porządek i ład podczas spożywania posiłków oraz czuwa nad bezpiecznym snem dzieci.
  6. Opiekunowie dbają o utrzymanie czystości poprzez mycie i dezynfekcję powierzchni dotykowych (klamek, powierzchni płaskich, włączników, krzesełek, stolików, nocników itp.)
  7. Rodzice są poinformowani, że dzieci nie mogą przynosić do placówki niebezpiecznych, nieodpowiednich, łatwych do połknięcia przedmiotów, zabawek, biżuterii, baterii itp.
  8. Zakaz pozostawiania jedzenia, picia i nieodpowiednich przedmiotów w wózkach. Wózki przebywające na terenie placówki są czyste.

d) Procedury określające zasady pobytu w żłobku lub klubie dziecięcym osób innych niż zatrudniony personel, w tym zasady przyprowadzania i odbioru dzieci ze żłobka lub klubu dziecięcego.

PRZYPROWADZANIE DZIECI DO PLACÓWKI

1. Dzieci przyprowadzane są do żłobka przez:

a) Rodziców/ Opiekunów prawnych

b) osoby upoważnione – osoby pełnoletnie, upoważnione na formularzu przez Rodziców /Opiekunów prawnych dziecka. Upoważnienie może być w każdej chwili zmienione lub odwołane w formie pisemnej przez Rodzica/Opiekuna prawnego.

2. Dzieci powinny pojawić się w placówce przed śniadaniem, jeżeli mają uczestniczyć w posiłku, tj. do 8.30 oraz maksymalnie do godziny 9.00 przed rozpoczęciem zajęć edukacyjno-wychowawczych. Każdorazowe późniejsze przybycie powinno być zgłoszone opiekunowi w placówce.

3. Osoba odprowdzająca dziecko do placówki informuje sygnałem dźwiękowym (domofon, dzwonek do drzwi) o swoim przybyciu.

4. Dzieci odbierane są od Rodziców/Opiekunów prawnych w szatni.

5. Dzieci odbierane od Rodziców/Opiekunów prawnych są czyste, zadbane, przewinięte.

ODBIERANIE DZIECI Z PLACÓWKI

1. Dzieci mogą być odbierane przez:

a) Rodziców/ Opiekunów prawnych

b) osoby upoważnione do odbioru przez rodziców/ opiekunów prawnych dziecka.

2. Odbiór dziecka powinien nastąpić przed godziną 17.30, tzn., że o tej porze placówka jest zamykana.

3. Dziecko może być odebrane ze żłobka przez Rodziców lub osoby przez nich upoważnione na właściwym druku które jest składane przez Rodziców z chwilą przyjęcia dziecka do żłobka.

3. Osoby upoważnione do odbioru dziecka muszą być pełnoletnie, oraz na prośbę opiekunów mają obowiązek okazać dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem.

4. Jeśli dziecko będzie opierało się, płakało lub z innych powodów nie będzie chciało wyjść ze żłobka z osobą upoważnioną, dziecko nadal pozostaje pod opieką opiekuna zatrudnionego w żłobku, który ma obowiązek niezwłocznie skontaktować się z Rodzicami/Opiekunami prawnymi w celu ustalenia dalszego postępowania.

5. Upoważnienia telefoniczne bez podania wymaganych danych osoby upoważnionej nie zostaną uwzględnione.

6. Opiekun w placówce wydaje dziecko każdemu z rodziców, który ma zachowane prawa rodzicielskie o ile nie ma udokumentowanych ograniczeń wydanych przez sąd.

7. O każdej próbie odebrania dziecka przez osobę nieupoważnioną, pod wpływem alkoholu lub środków odurzających opiekun powiadamia Kierownika żłobka oraz Rodzica/ Opiekuna prawnego, który jest w stanie sposób bezpiecznie zaopiekować się dzieckiem.

8. Dziecko wydawane Rodzicom powinno być czyste, zadbane oraz przewinięte.

9. W razie wystąpienia u dziecka objawów chorobowych bądź temperatury ciała powyżej 37 stopni Celsjusza Rodzice zobowiązani są do niezwłocznego odbioru dziecka po przekazaniu im informacji od pracownika żłobka, maksymalnie do 2 godzin. Czas odbioru skraca się do 60 minut, gdy temperatura wzrasta do 38 stopni Celsjusza lub w przypadku wymiotów/biegunki.

10. W wyjątkowych przypadkach po wcześniejszym poinformowaniu opiekuna sprawującego opiekę nad dzieckiem Kierownik żłobka może wyrazić zgodę na późniejszy odbiór dziecka.

11. Kierownik żłobka nalicza dodatkową opłatę za każdą rozpoczętą godzinę pobytu dziecka po godzinie 17.30 zgodnie z obowiązującym cennikiem.

12. W przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy żłobka bez wcześniejszego zawiadomienia pracowników placówki opiekun zobowiązany jest powiadomić telefonicznie Rodziców lub osoby upoważnione do odbioru o zaistniałej sytuacji i konieczności jak najszybszego odbioru dziecka.

13.W przypadku gdy pod wskazanymi przez Rodziców numerami telefonów nie można uzyskać informacji, opiekun zawiadamia dyrekcję żłobka.

14. Kierownik podejmuje decyzję o poinformowaniu Policji lub Straży Miejskiej z prośbą o dalszą interwencję. W przypadku nieobecności Kierownika decyzję podejmuje opiekun.

15. Opiekun dokumentuje spóźnienie w liście obecności z podpisem Rodzica /Opiekuna prawnego, gdy odbiera dziecko po godzinach urzędowania placówki.

e) Procedura dotycząca monitorowania przebywania osób trzecich w żłobku:

  1. Monitorowanie wejść do budynku żłobka prowadzone jest przez pracowników żłobka.
  2. Wejście główne: osoby postronne wchodzące do placówki podlegają kontroli. Osoby postronne wchodzą do budynku dzwoniąc domofonem. Pracownik żłobka po wstępnej weryfikacji otwiera/lub nie otwiera drzwi. Osoby postronne wchodzące na teren placówki są zobowiązane do podania celu swojej wizyty pracownikowi żłobka. Następnie rozmawia się indywidualnie z petentem lub wzywa Kierownika żłobka. Zakaz wpuszczania do sal dla dzieci osób postronnych.
  3. Punkt opieki dziennej jest otwarty w godzinach od 7.00 do 17.30.
  4. Rodzice/Opiekunowie prawni wchodzący/wychodzący z placówki mają obowiązek zamknięcia za sobą drzwi  i furtki itp.
  5. Adaptacja dziecka przebiega w obecności Rodzica/Opiekuna prawnego, którego czas pobytu jest ustalany z Kierownikiem placówki/opiekunem prowadzącym.
  6. Po zakończonej adaptacji, po ustaleniu z opiekunem w sali podczas zajęć z dziećmi może przebywać jeden Rodzic/Opiekun prawny.
  7. Działania podejmowane w sytuacji zagrożenia wynikającego z przebywania osób trzecich na terenie żłobka. Opiekunowie: zapobiegają sytuacji zagrożenia dzieci przez czynnik ludzki. W sytuacji wtargnięcia osób trzecich opiekunowie w miarę możliwości zapewniają bezpieczeństwo dzieci poprzez przejście z dziećmi do bezpiecznego miejsca. Niezwłocznie informują o wtargnięciu Kierownika placówki i Policję. Kierownik: nadzoruje zapobieganiu zagrożenia przez czynnik ludzki. W sytuacji zagrożenia czynnikiem ludzkim powiadamia odpowiednie organy o wypadku, jaki zdarzył się na terenie placówki.

f) Procedury postępowania w przypadku podejrzenia stosowania przemocy wobec dziecka przez rodziców lub osoby sprawujące opiekę w instytucji opieki, na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów.

  1. W przypadku powstania podejrzenia, że dziecko jest zaniedbywane w domu:

opiekun: dokonuje obserwacji dziecka, sprawdza stan zdrowia i higienę osobistą dzieci, przeprowadza z rodzicami rozmowę gdy zaobserwuje niepokojące sygnały świadczące o zaniedbaniu – celem rozmowy jest ustalenie sytuacji domowej dziecka, a w szczególności, czy rodzice zajmują się nim, czy prawidłowo dbają o higienę dziecka, czy dziecko spożywa w domu posiłki i jak często, udzielenie fachowej porady w jaki sposób dbać o higienę dziecka, jak zaspokajać podstawowe potrzeby fizyczne i psychiczne oraz uświadomienie rodziców o ważności zaspokajania tych potrzeb. Wraz z rodzicami ustala się podjęcie działań mających na celu polepszenie sytuacji dziecka. Po rozmowie z rodzicami opiekun sporządza notatkę i informuje Kierownika placówki, przekazując mu notatkę. Dyrektor: gdy sytuacja dziecka się nie poprawia się Kierownik kontaktuje się z rodzicami dziecka celem umówienia spotkania w placówce. W spotkaniu tym biorą udział: opiekun grupy, rodzice dziecka oraz dyrektor. Podczas spotkania podjęta zostaje próba wyjaśnienia sytuacji i ustalenia przyczyny zaniedbania dziecka. Jeżeli jest nią zła sytuacja finansowa rodziny, wówczas uczestnicy spotkania ustalają zasady postępowania z dzieckiem i sposoby udzielenia pomocy zarówno jemu, jak i jego rodzinie. Podejmuje się decyzję o ewentualnym złożeniu wniosku do ośrodka pomocy społecznej w celu objęcia dziecka pomocą (np. dożywianiem). Gdy okaże się, że przyczyną zaniedbania dziecka jest demoralizacja (alkoholizm, narkomania w rodzinie, przemoc, niewydolność wychowawcza), wówczas Kierownik placówki  informuje o ustaleniach policję i MOPS.

Rodzice: przyprowadzają do żłobka dzieci czyste, zdrowe, ubrane odpowiednio do warunków atmosferycznych, bez objawów chorobowych i urazów, a w przypadku pogorszenia się stanu zdrowia dzieci odbierają je ze żłobka, upoważniają pisemnie inne osoby do odbierania dziecka ze żłobka, podają prawidłowy i aktualny numer telefonu oraz informują opiekunów o wszelkich kwestiach mających wpływ na zachowanie i zdrowie dziecka.

  • W przypadku podejrzenia, że Rodzic lub osoba upoważniona do odbioru dziecka znajduje się pod wpływem alkoholu , środków odurzających, bądź wykazuje agresywne zachowanie opiekun ma obowiązek odmówić wydania dziecka. Opiekun telefonicznie wzywa drugiego z rodziców/ opiekuna prawnego lub inną osobę upoważnioną do odbioru dziecka. W przypadku braku kontaktu z innymi osobami upoważnionymi do odbioru opiekun powiadamia Kierownika żłobka. Kierownik lub osoba upoważniona telefonicznie kontaktuje się z Pogotowiem Alarmowym, tel. 112. Kierownik żłobka wraz z opiekunem sporządzają notatkę służbową z przebiegu zaistniałej sytuacji. Kierownik placówki niezwłocznie przeprowadza rozmowę z Rodzicami/ Opiekunami dziecka w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania wewnętrznego regulaminu punktu opieki dziennej.
  • W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez rodziców placówka podejmuje następujące kroki: Wczesna identyfikacja-obserwacja: opiekunki dokonują obserwacji wyglądu, zachowania dziecka np. liczne siniaki, zadrapania, otarcia itp. rozmawiają z dzieckiem w miarę możliwości. Podejrzenie krzywdzenia opiekunowie zgłaszają Kierownikowi placówki. Opiekunki sporządzają notatkę opisującą: wygląd dziecka, zaobserwowane dolegliwości, siniaki, zadrapania, otarcia itp. Kierownik niezwłocznie nawiązuje kontakt z rodzicami dziecka, rozmowa z rodzicami i przekazanie informacji o stanie dziecka, prośba o wyjaśnienie zaobserwowanych, niepokojących objawów oraz ewentualnych obrażeń dziecka, sporządza się notatkę z rozmowy z rodzicami dziecka. W przypadku stwierdzenia, iż problem nie wymaga sięgnięcia po środki karne wobec rodziny, następuje wówczas współpraca z rodzicami. Współpraca ta polega na zawarciu tzw. kontraktu z rodzicami na rzecz poprawy sytuacji dziecka i rodziny, wspieranie rodziny, poprzez kierowanie ich do odpowiednich instytucji, oferujących poradnictwo, konsultacje psychologiczne, terapie uzależnień itp. W przypadku stwierdzenia, iż problem wymaga sięgnięcia po środki karne wobec rodziny wykonuje się następujące kroki: Kierownik informuje o zaobserwowanym stanie ogólnym dziecka, konieczności przebadania dziecka przez lekarza oraz o konsekwencjach prawnych stosowania przemocy, następnie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa zawiadamia policję, Wydział rodziny i nieletnich, MOPS. Monitorowanie sytuacji dziecka i rodziny.
  • W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osoby sprawujące opiekę nad dziećmi w placówce jak i zapobieganiu w/w zdarzenia, placówka podejmuje następujące kroki: W ramach rekrutacji osób pracujących z dziećmi prowadzona jest ocena przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi oraz sprawdzane są ich kwalifikacje/ referencje. Placówka uzyskuje o każdym kandydacie do pracy z dziećmi dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz informacje z Krajowego Rejestru Karnego i rejestrów karalności państw trzecich w zakresie określonych przestępstw (lub odpowiadających im czynów zabronionych w przepisach prawa obcego) lub w przypadkach prawem wskazanych oświadczenia o niekaralności. Określone są zasady bezpiecznych relacji całego personelu żłobka z dziećmi, wskazujące, jakie zachowania są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem. Żłobek zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:  rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci, procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia, odpowiedzialności prawnej pracowników placówki zobowiązanych do podejmowania interwencji, procedury „Niebieskie Karty”. Cały personel żłobka pracujący z dziećmi i ich rodzicami jest przygotowany, by  edukować: dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem, opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem. Personel dysponuje materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla rodziców oraz aktywnie je wykorzystuje. Realizacja tego standardu oznacza, że poprzez wprowadzenie w żłobku zasad bezpiecznej rekrutacji oraz bezpiecznych relacji personelu z dzieckiem podjęto odpowiednie kroki, by minimalizować ryzyko krzywdzenia dziecka, wynikające z okoliczności sprzyjających potencjalnym sprawcom: słabej kontroli, dostępności i możliwości. Przyjęcie tego standardu wskazuje również, że wszystkie osoby pracujące z dziećmi lub działające na ich rzecz mają dostęp do szkoleń, które są pomocne w zdobyciu kompetencji niezbędnych do zapewnienia dzieciom ochrony i przeciwdziałania zagrożeniom. Wdrożenie tego standardu jest ponadto sygnałem, że w placówce zatrudniono przygotowany merytorycznie i sprawdzony personel, a dzieci i opiekunowie mają możliwość poszerzenia swojej wiedzy na temat ochrony przed krzywdzeniem.

g) Procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka.

Standardy podstawowe: punkt opieki dziennej wypracował procedury, które określają krok po kroku, jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu placówki, członków rodziny, rówieśników i osób obcych. Żłobek dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnia do nich dostęp wszystkim pracownikom. Realizacja tego standardu oznacza, że w placówce istnieje procedura opisująca krok po kroku, jak i komu zgłaszać podejrzenie krzywdzenia dziecka oraz w jaki sposób podejmowana jest decyzja o interwencji w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa dzieci. Jasne wytyczne nie tylko w przejrzysty sposób regulują działania personelu, ale pozwalają też uniknąć rozproszenia odpowiedzialności, wspierają uważność na dobrostan dziecka i zmniejszają ryzyko wynikające z sytuacji, w której niezgłoszenie niepokojących sygnałów może doprowadzić do dalszego krzywdzenia dziecka lub wręcz przyczynić się do jego śmierci.

Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

Polityka ochrony dzieci w żłobku

(Preambuła)

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik placówki traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie (psychicznej, słownej, fizycznej). Pracownik placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.

Rozdział I

Objaśnienie terminów

§1. Pracownikiem placówki jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.

Dzieckiem jest każda osoba uczęszczająca do placówki.

Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.

Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.

Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym: rodzica, opiekuna prawnego, pracownika placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.

Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to Kierownik placówki oraz wyznaczony przez kierownictwo placówki pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w placówce.

Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

Rozdział II

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.

§2Pracownicy placówki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy placówki podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i dziecko–dziecko ustalone w placówce. Rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu.

Rozdział III

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka.

§3 W przypadku podjęcia przez pracownika placówki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania tej informacji do Kierownika placówki. Kierownik wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu. Opiekun prowadzący powinien sporządzić opis funkcjonowania dziecka w placówce i sytuacji rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, rodzicami, wcześniejszymi wychowawcami dziecka, kierownictwem. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące: podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki; wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku; skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) kierownictwo placówki powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog/psycholog z najbliższej PPP, wychowawca dziecka, kierownictwo placówki, inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny). Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi Polityki, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pedagoga/psychologa opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji. Pedagog/psycholog informuje opiekunów o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskie Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji). Pracownicy placówki zawiadamiają przedstawicieli innych służb o konieczności rozpoczęcia procedury, chyba że w ich szeregach pracują przedstawiciele służb uprawnionych – np. ochrony zdrowia. W przeciwnym razie służbą odpowiednią do zawiadomienia o konieczności wszczęcia procedury będzie OPS/MOPS. Po poinformowaniu opiekunów – zgodnie z punktem poprzedzającym – kierownictwo placówki składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji. Kartę załącza się do akt osobowych dziecka. Wszyscy pracownicy placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

Rozdział IV

Zasady ochrony wizerunku dziecka.

§4 Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Placówka, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią warunki umowy z rodzicami dzieci i opisane są w Klauzuli Informacyjnej o przetwarzaniu danych osobowych. Pracownikowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik placówki może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana. Upublicznienie przez pracownika placówki wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.

Rozdział V

Przepisy końcowe.

§5 Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników placówki, dzieci i ich rodziców/ opiekunów prawnych.

2. Standardy dotyczące organizacji pracy, rozwoju i bezpieczeństwa odpowiednio personelu zatrudnionego w żłobku lub klubie dziecięcym lub dziennego opiekuna, jeżeli nie zostały określone w regulaminie lub statucie instytucji opieki.

1) Kierownictwo i kadra placówki dba o zapewnienie warunków sprzyjających stymulowaniu rozwoju dziecka.

Wyposażenie żłobka spełnia wymogi ergonomii oraz zasad bezpieczeństwa. Wyposażenie placówki posiada niezbędne atesty. Zajęcia edukacyjno-wychowawcze prowadzone są przez opiekunów zgodnie z przyjętym planem pracy i programem edukacyjno-wychowawczym udostępnianym rodzicom/opiekunom prawnym w każdym miesiącu.

2) Metody pracy z dzieckiem uwzględniają indywidualne potrzeby, zainteresowania i umiejętności dziecka.

Metody pracy z dziećmi uwzględnione są w planie opiekuńczo-wychowawczym.

3) Zapewnia się respektowanie indywidualnego rytmu życia dziecka przez odpowiednią organizację godzin posiłków, snu, czynności higienicznych i zabawy lub tworzenie planów zajęć w ciągu dnia.

W celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom plan dnia w placówce jest niezmienny i zgodny z indywidualnym rytmem dnia dzieci.

4) Pracownicy znają swoje prawa i obowiązki w ramach poszczególnych czynności związanych ze świadczeniem usług opieki nad dziećmi.

5) Zapewnia się organizację pracy odpowiednio personelu zatrudnionego w żłobku lub klubie dziecięcym lub dziennego opiekuna w sposób umożliwiający wypełnianie przez te osoby obowiązków zawodowych innych niż bezpośrednia opieka nad dziećmi, takich jak: planowanie zajęć w ciągu dnia, kontakty z rodzicami, współpraca z innymi specjalistami i współpracownikami.

6) Zapewnia się wspieranie, adekwatnie do możliwości instytucji opieki oraz potrzeb dzieci objętych opieką, rozwoju zawodowego osób sprawujących opiekę, w szczególności przez wykorzystanie metod polegających na rozpoznawaniu i rozwijaniu potencjału oraz wiedzy i umiejętności już posiadanych przez te osoby, a także przez taką organizację pracy, która umożliwia im udział w szkoleniach aktualizujących wiedzę i podnoszących kwalifikacje.

3.Standardy dotyczące monitoringu i ewaluacji

1) Wdrożenie procedury obserwacji i monitorowania rozwoju dziecka, opracowywanej indywidualnie dla każdego dziecka przez osobę sprawującą opiekę oraz rodziców;

Dla każdego dziecka przygotowano arkusz obserwacji rozwoju uwzględniający wiek dziecka. Obserwacji dokonują opiekunki 2 razy w ciągu roku szkolnego: w listopadzie oraz w kwietniu. Wnioski z obserwacji dzieci są przekazane rodzicom na indywidualnych spotkaniach. Rodzic zobowiązany jest do zapoznania się z obserwacją, podpisania na arkuszu obserwacji, iż odbył rozmowę z opiekunem i wdrożenia zaleceń opisanych przez opiekuna prowadzącego.

Na bieżąco, w ciągu pobytu dziecka w placówce w Dzienniczku obserwacji zapisuje się zachowania agresywne zagrażające bezpieczeństwu dziecka lub innych dzieci w grupie. Rodzic/ opiekun prawny przy odbiorze dziecka zapoznaje się z notatką i podpsuje ją.

2) Przeprowadzanie, co najmniej raz w roku, analizy satysfakcji rodziców w zakresie usług świadczonych przez instytucję opieki;

Opracowano ankietę dotyczącą satysfakcji rodziców, która stanowi załącznik do w/w procedur.

3) Przeprowadzanie, co najmniej raz na dwa lata, weryfikacji realizacji celów, o których mowa w § 2 rozporządzenia;

Realizacja celów opisanych w procedurach będzie poddawana ewaluacji na spotkaniach opiekunów i kierownik placówki pod koniec roku szkolnego. Wnioski do dalszej pracy płynące z ewaluacji będą sporządzone na piśmie.

 4) Przeprowadzanie, co najmniej raz na dwa lata, przez kierownika placówki oceny pracy i ewaluacji pracy osób sprawujących opiekę, w których uwzględnia się w szczególności postawę tych osób, ich zaangażowanie, relacje z dziećmi i rodzicami, organizację pracy, rzetelność i odpowiedzialność oraz przeprowadzanie raz na dwa lata samooceny opiekunów dziennych sprawujących opiekę nad dziećmi.

Ocena pracy będzie dokonywana raz na dwa lata. Ocena będzie dołączona do akt pracowniczych opiekunów.

Kierownik placówki na podstawie dokonanych ocen określa obszary wymagające aktualizacji lub rozwoju wiedzy i umiejętności osób sprawujących opiekę.

Procedury ogłoszono dnia 02.01.2024 r.